SİLAH VE GÖZYAŞINA DÖNÜŞEN BANJO GÖLGELER VE ÖLÜLERİN VADİSİNİN MÜZİĞİ COUNTRY 2. Bölüm
KANUN KAÇAĞI BANJO, GÖZYAŞLARI İÇİNDEKİ MIZIKA
ÖLÜLER VE GÖLGELER VADİSİNİN MÜZİĞİ COUNTRY
2. Bölüm
KURTLARLA DANS EDEN MÜZİK
Gerçeklerin ve efsanelerin önce kasabalarda ve gazete küpürlerinde sonrasında ise romanlar ve filmlerde giderek perdeli hale geldiği ‘Vahşi Batı’ miti göreceli olarak en gerçekçi hikayelerini müzikle zamana taşıdı. Bu kültürün müziği, yazar Harper Lee’nin ‘Bülbülü Öldürmek’ kitabında ifade ettiği üzere “Siyahi insanların Tallapoosa Nehri’nden gelen ve ancak ormanların estirdiği rüzgarlarla yayılan kemanın acı haykırışıydı” ya da ‘Ol’ West’in aslen gerçekçi yazarı Mark Twain’in ‘Tom Sawyer’ın Maceraları’ eserinde betimlenen “Yüzü toprağa benzeyen o çölden gelen adamın her çalışında Mississippi Nehri’nde birilerinin hayatını kaybettiği lanetli mızıkanın” sesiydi… Americana’nın damarlarında gezen kanın tekinsiz ve deli dolu olmasının sebebi bu müzikti. Bu coğrafyanın en büyük yazarlarından William Faulkner’in ABD’de, ünlü Heavy Metal grubuna da ismini veren ‘As I Lay Dying’ (Döşeğimde Ölürken) adlı başyapıtında hasta yatağında ölümü bekleyen Addie’nin aklından geçen “Şu adamlar (Afro-Amerikalıları kastederek) banjoyu ne zaman çalsalar canlandığımı hissediyorum. Kuşlarla dans ediyor gibiler…” ifadesindeki duygunun karşılığıdır Country müzik. “Kuşlarla dans etmek” Güney’in diline iyice yerleşirken Kevin Costner’ın gerçekçi western yapımı ‘Kurtlarla Dans’ filmine de ilham oldu… Amerikan edebiyatının kült eserlerinin çoğunda Vahşi Batı’dan söz eden kurgu ya da dokümanter bir vurgu bulunur.
EFSANELER KÜLLERE VE TOPRAĞA KARIŞIRKEN
Americana’nın en köklü kültür unsurlarından birisi olarak Country müzik Orta Batı’nın çöl tozlarından kaldırdığı efsaneleri önce kıtada sonrasında ise dünyada bilinir hale getirdi. Müzik son Vahşi Batı efsanelerinin kültürel taşıyıcısı haline ne zaman geldi sorusunun cevabı ise oldukça dramatik bi
MAVİ YAKALILARIN SESİ
İç Savaş döneminin ABD Başkanı Abraham Lincoln’un “Eğer savaşımız bandolar arasında olsaydı hiç şansımız yoktu” esprisini yaptığı ve kendisinin de dinlediği ABD folk müziği ya da diğer adıyla “Kök Müziği” elbette tek bir ağaçtan yeşermedi. Ruhsal, Afro-Amerikan folk, Denizci şarkıları, çiftçi şarkıları, tarla şarkıları gibi farklı dallardan doğan türler zamanla gospel, Blues-R&B, kovboy müzik, işçi müziği, madenci müziği, oduncu müziği, tekstil işçileri müziği gibi türlere evrildi. Bütünüyle ‘Americana’
ÇIKIŞ YERİ ADANA OLABİLİR Mİ?
Yazımız kovboylar üzerine. Peki, ilk kovboy şarkısı ne zaman söylendi? Amerikan resmi tarih kayıtlarına “B01-23650” seri numarasıyla kaydedilmiş halde kökleri 18. Yüzyıl İrlandası’nın bir folklorik şarkısına dayanan “Streets of Loredo” ilk kovboy şarkısı olarak bilinmekte. Tarihin yapraklarını karıştırmaya devam edelim. İç Savaş’ın ardından Vahşi Batı nostaljik şekilde tüm ülkede dramatize edilmeye başlar ve 1903 tarihli “Büyük Tren Soygunu” filminin ardından John Lomax ilk Western şarkı katalogu kabul edilen “Kovboy Şarkıları ve Diğer Hudut Balladları” adlı kitabını yayımlar. Bu kitap türlerin ayrımını yapmak için halen ana kaynak kabul edilmekte. Biz Country’nin lirik değil ancak müzikal çerçevede şu temel türlere ayrıldığını ifade edebiliriz. Apalaşyan Country – Tennessee müzik, Hillbilly müzik – Alabama Sound, Cajun Country – Louisiana müzik, Dark Country – Oklahoma müzik, Outlaw Country, Honky-Tonk ve Traditional Country – Texas Müzik, Tejano Country – New Mexico müzik… Tüm bu müziklerin soundları, ele aldıkları konular, armonik ve ritim yapıları birbirinden farklıdır dolayısıyla tek bir country müzikten bahsetmek pek mümkün değil. Ancak herkesin kulak aşinalığına sahip olduğu “o melodiler” yani geleneksel ve yeni-geleneksel Country müziğin doğum yeri tahmin edileceği üzere üzerinde patlamış silahların dumanlarının eksik olmadığı, uçağa kafa atanların, trene çelme takanların toprakları Texas Eyaleti’dir. Diğer yandan Kuzey eyaletlerinde 1940’lı yıllara kadar “Hillbilly müzik” olarak adlandırılıp parodileri yapılan bu müzik günümüzde tüm ülkede artık “ana geleneksel folklorik müzik” olarak kabul edilmekte. Peki ilk doğuş yeri tam olarak neresi bu Western müziğin?
KANUN TANIMAZ COUNTRY ROCK
ABD Kongresi resmi olarak Tennessee Eyaleti Bristol yerleşimini “Country müziğin doğum yeri” olarak kayıt altına almış durumda. İlk Country müzisyeni de yine resmi kataloga göre asıl mesleği tavuk yetiştiriciliği olan, repertuarında 2 binden fazla şarkı bulunan “Georgia’nın Oğlu” lakaplı Gid Tanner. Bu lakaba sonradan Ray Charles da ortak olacaktır. Tanner aynı zamanda Country’nin ilk kuşağını başlatan isim durumunda ve bu müzik bünyesinde tam altı ayrı kuşağı (ve dönüşen bir devinimi) taşıyor. Country’nin tüm radyoları ve Western sinemanın yükselişiyle birlikte salonlar
İYİ, KÖTÜ VE ÇİRKİN
Müzik tılsımında taşıdığı kültür efsaneleri ve mitlerini yalnızca melodileriyle değil görsellikle de dünyaya taşıdı. Country müzik ve Western film sektörü her zaman kol kola yürüdü. Önceki kuşakların Western film yıldızları Gary Cooper, Charles Bronson ve John Wayne gibi isimlerin ardından bir zamanlar “Spagetti Western” olarak aşağılanan ancak İtalyan yönetmen Sergio Leone tarafından hayranlık verici hale getirilen kült yapımlar doğdu. Bu yapımlar sayesinde algıları yıkan bir kuşağın erken-olgunluk dönemi oyunculukları da beyaz perdede kendisini gösterdi. Outlaw akımına uygun şekilde bütünüyle centilmen-maskülen, asi, puslu, tehlikeli, kumarlı, kadınlı, sevişmeli, düellolu, bol ölümlü bu yapımların merkezinde ise Clint Eastwood öncülüğünde Eli Wallach, Lee Van Cleef gibi yıldız isimler bulunmakta. Dördüncü kuşağın etkisi sinema sektöründe öylesine büyük oldu ki Sam Elliott, Kurt Russell, Val Kilmer, Brad Pitt, Leonardo DiCaprio, Russell Crowe, Jeff Bridges, Kevin Costner, Tom Cruise, Josh Brolin, Tommy Lee Jones, Javier Bardem ve aklınıza kim geliyorsa en az bir kült Western yapımda oynadılar. Western film endüstrisi kendi bünyesinden “kovboy kafalı” bir ABD Başkanı, Ronald Reagan’ı bile çıkardı.
GECE HİKAYESİ
Kovboylar ve efsaneler diyorduk değil mi? Dinle evlat sana bir hikâye anlatacağım! (El boş dönülen bir tren soygunu girişiminin ardından kanundan kaçarken gece kamp kurulan yerde şu ateşin yanında hayal kırıklığı içinde oturan genç çocuğa hitaben…) Pekâlâ, Country müziğin modern dönemini temsilen en progresif ve etkileşimli formu
… Hikâyeden çıkarılacak ders evlat! Sakın hırsızlık yapma, adam satma ve kumarda hileli oynama çünkü bunların Vahşi Batı’daki cezası gölgeler ve ölüler vadisine tabutta yolculuktur… Heavy Metal Yatırımcılığı yaparsan çocuklarının olduğunu görecek kadar uzun yaşarsın bu kasabada delikanlı!